مروری بر تفاوت‌ها و تمایزهای ادبستان انشاء

روابط عمومی ادبستان در گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین سعید بخش مدیر ادبستان‌های انشاء، به تفاوت‌های ادبستان با دبستان و همچنین تمایزهای الگوی تربیتی انشاء می‌پردازد:

  • قدری درباره تفاوت‌های ادبستان با دبستان توضیح بفرمائید

تفاوتهای ادبستان با دیگر مدارس مبنایی است هر چند در نهایت بیشتر کتابهای آموزش و پرورش تدریس میشود ولی این ظاهر کار است. اجازه بدید مقداری فنی تر به مساله بپردازیم تعلیم و تربیت نیاز به نقشه جامع دارد که در ادبیات تخصصی از آن به برنامه درسی یاد میشود. برنامه درسی در حوزه های مختلف فرایند تربیت را در متربیان هدف گذاری طبقه بندی و عملیاتی می کند . برنامه درسی همان چیزی است که سازمان آموزش و پرورش موظف است مبتنی بر سند تحول آنرا آماده کند تا بتوان به آرمانهای سند دست یافت و هنوز آماده نشده است. برنامه درسی دارای چهار رکن اصلی اهداف تربیت یعنی چک لیست انتظارات ما از متربی بعد از فرایند تربیت ۲. محتوای آموزشی و تربیتی که بتواند تحقق اهداف را تامین کند ۳.روش های آموزش و تدریس و ارائه که متناسب با اهداف و محتوا تعیین میشود ۴. روشهای ارزیابی و سنجش که میزان پیشرفت تربیتی و آموزشی متربی را بررسی میکند .اگر چنین مدل و الگویی برای تربیت شکل بگیرد میتوان ادعا کرد که برنامه درسی ملی بومی شکل گرفته است البته کار بسیار بزرگ و سنگینی است.

از این فضا قدری فاصله بگیریم . تفاوت ها و ابتکارات مدارس با هم برخی کلی و بنیادین است برخی جزیی و روبنایی به عنوان مثال اگر کسی کتاب بخوانیم و بنویسیم را به جای اینکه امتحان کتبی بگیرد امتحان شفاهی بگیرد یا ریاضی را با مصاحبه فردی سنجش کند این تغییری در شیوه ی کار و مدرسه است و تفاوتی با دیگران دارد اما این تفاوت جزیی و روبنایی است و یا اگر کسی به جای روش تدریس های انفعالی و متکلم وحده به شیوه های فعال و تعاملی روی آورد این هم تفاوت است اما تفاوت جزیی هرچند این به معنی بی اهمیتی مساله نیست بلکه به لحاظ جامعیت باید گفت تغییر و تفاوتی جزیی است اما اگر شما در اینکه انتظارات خود از متربی را تغییر دهید متناسب با این انتظارات محتوا تدوین کنید متناسب با محتوا شیوه آموزش پیشنهاد کنید و نحوه تغییر روحیات و رفتارهای متربی را با شیوه ای سنجیده و ارزیابی پیشرفت کنید این میشود تفاوت بنیادین .

  • نسبت ادبستان انشاء با این تفاوتها و ابداعات و تغییرات کجاست؟ شما با دیگر مدارس تفاوت جزیی دارید یا کلی ؟

من تفاوتها را عرض می کنم شما بفرمایید کلی است یا جزیی

  • یکی از تفاوتهای ما این است که هر روز زنگ ورزش را در برنامه قرار داده ایم چرا چون بدن بچه ها برای ما خیلی مهم است چون در اهداف تربیتی صفات و اوصافی را لازم داریم که جز با ورزش به دست نمی آید مانند سخت کوشی یا خطر پذیری
  • ویا ساعت آداب اضافه کرده ایم چون در لیست انتظارات خود از متربی قدرت مدیریت خواسته ها و هیجانات را لازم میدانیم و این از طریق آموزش و نهادینه سازی آداب شخصی و اجتماعی تحقق پیدا میکند .خواهش میکنم این چند سطر را دقیق تر ملاحظه کنید این موارد شاید به ظاهر ساده است اما پشتوانه ای دقیق و علمی دارد.
  • یکی از تفاوتهای ساده ولی مهم ادبستان با دیگر مدارس اینکه زنگ تفریح عمومی ندارد یعنی معلم و بچه ها با هم معلوم میکنند کی به استراحت نیاز دارند
  • یکی دیگر از تفاوتهای اینکه برنامه معلم زمان بندی دارد اما روز و ساعت ندارد که مثلا در ساعت ۱۰ صبح دو شنبه باید درس فارسی یا حساب داشته باشید معلم خود مشخص میکند من الان زنگ تفکر داشته باشم یا حساب
  • یکی دیگر از تفاوتهای ادبستان اضافه کردن ساعت تفکر است که بچه ها برای رشد توانمندی های تحلیلی ذهنی با شیوه‌ای که در سطح سنی و رشدی آنها باشد تفکر کردن را تمرین میکنند
  • یکی دیگر از تفاوتهای ادبستان در تکلیف منزل است بچه های ادبستان تکلیف دارند اما تکلیف فقط مشق شب نیست بلکه تمرین یک رفتار در منزل یا ساخت یک وسیله در منزل یا انجام یک بازی در ساعت مشخص در منزل همه طیفی از تکالیف شب بچه هاست که باید انجام دهند البته تکرار و تمرین بخوانیم و بنویسیم و حساب نیز میتواند در صورت نیاز باشد
  • یکی دیگر از تفاوتهای ادبستان انشاء در برنامه غذایی روزانه است که مبتنی بر طب سنتی و اقلیم مزاج و جنسیت بچه هاست
  • یکی دیگر از تفاوتهای ادبستان انشاء در نحوه امتحانات و ارزیابی هاست که ناظر به سنجش توانمندی ها ست نه اطلاعات ذخیره شده در ذهن کودک
  • اما مهمترین تفاوت ادبستان با دیگر مدارس استعداد محور بودن آن است که آن شاالله در جای خود مفصل توضیح خواهم داد

ادامه دارد …